Christian Van Thillo stopt na dertig jaar als Chief Executive Officer (CEO) van het Belgische mediabedrijf DPG Media, in Nederland onder meer bekend van Algemeen Dagblad en de Volkskrant. Erik Roddenhof neemt zijn plek over.

Van Thillo blijft wel een belangrijke rol houden als ‘uitvoerend voorzitter’ van de groepsdirectie. Dit is meer een strategische functie waarbij de Belgische mediatycoon zich meer gaat toeleggen op de strategie, het acquisitiebeleid en de ontwikkeling van mediamerken.

De benoemingen vallen samen met de aankondiging dat DPG Media overgaat op een nieuwe topstructuur. Die is volgens het bedrijf nodig vanwege de sterke groei. DPG Media heeft de afgelopen jaren meerdere grote overnames gedaan.

DPG Media dominante uitgever in Nederland

Afgelopen december kondigde het bedrijf het voornemen aan om Sanoma Nederland over te nemen. Dat is onder meer de uitgever van Libelle, NU.nl en Donald Duck.

Topman Erik Roddenhof, die naast CEO van de Nederlandse tak ook de CEO van het hele bedrijf wordt, noemde de overname “een belangrijke versterking van onze onderneming, die noodzakelijk is in deze steeds verder digitaliserende wereld. Samen hebben we synergie en grotere slagkracht. Zo kunnen we onze producten beter en sneller digitaliseren.”

Volgens DPG geeft de nieuwe combinatie het bedrijf de mogelijkheid om met name op digitaal gebied slagkracht te ontwikkelen tegenover dominante platformen zoals Google en Facebook.

Over de Amerikaanse giganten zegt Roddenhof: “Ze hebben een enorm bereik, investeren continu in technologie en beschikken over een gigantische hoeveelheid data. Daarmee hebben ze de wereld stormenderhand veroverd. Inmiddels hebben ze meer dan twee derde van de digitale advertentiemarkt in handen. Het is voor lokale mediabedrijven bijzonder moeilijk geweest hiertegen een vuist te maken.”

DPG wil een “lokaal alternatief” bieden dat bestaat uit Nederlandse merken met een groot gezamenlijk bereik, dat gedreven wordt door waarden als “kwaliteit en betrouwbaarheid.”

Sanoma Nederland haalde afgelopen jaar een omzet van 424 miljoen euro en heeft 894 medewerkers in dienst. DPG haalde een omzet van 746 miljoen euro in 2018 en heeft 2.795 werknemers in dienst.

LEES OOK: John de Mol grijpt naast Nu.nl en verliest daarmee de slag om online nieuws